Juttu duikt het najaar in met kleurrijke vibes van het ethische en edgy kledinglabel Moto Moto

Dit najaar zet Juttu opnieuw jong modetalent in de kijker in de Juttu pop-up space. Na de vorige succesvolle edities met Belgische labels zoals Le Freddie en Eskimo, kan je van 23 september tot 1 december de Maasai dresses van Moto Moto ontdekken. #IkKoopBelgisch meets Africa !

Maasai Shuka collectie

Juttu luidt het winterseizoen in met all African vibes en een tribute aan de Oost-Afrikaanse cultuur. Dit doen ze met een zwierige, kleurrijke jurkencollectie gemaakt uit 'Maasai Shuka': de traditionele geruite stof die gedragen wordt door de Masai, een nomadenvolk in Kenia en Tanzania. ​

Bezielster van het merk en globetrotter Valery Super is afkomstig uit Zoersel maar reisde heel de wereld rond voor haar job als juridisch adviseur voor verschillende internationale organisaties maar verloor haar hart in Kenia. Het werd haar missie om een platform te creëeren voor de cultuur, de unieke designs en de hartverwarmende verhalen van de mensen die ze op haar pad tegenkwam.

"Het is heel fijn om deze stoffen een nieuwe bestemming te geven. Ook in Kenia zelf wordt de collectie goed onthaald. Daar ben ik heel trots op." - Valery Super, founder Moto Moto

De Afrikaanse natuur en cultuur gaf ook haar creativiteit een boost. Ze besloot haar eigen kleding te ontwerpen samen met een lokaal atelier. De collectie breidde snel uit en Moto Moto was geboren. Naast de kledingcollecties steunt Moto Moto diverse sociale projecten in Kenia. Zo financiert het merk schoolmaaltijden van kinderen die in een armere wijk opgroeien en werkt het samen met een organisatie in Kibera dat vrouwen nieuwe vaardigheden aanleert, zoals naaien.

Hot Hot... Handmade

Elke jurk van Moto Moto - wat in het Kiswahili hot hot betekent - wordt fair en met de hand gemaakt. De kleermakers worden geleid door Allan Oduor, die reeds sinds de start alle Moto Moto kleding maakt. Toen Moto Moto in 2018 begon, werd alles gemaakt in een klein atelier in Kibera, Afrika's grootste stedelijke sloppenwijk. Dankzij de steun van de Moto Moto klanten, blijft Moto Moto steeds groeien en is de productie ondertussen naar een groter atelier geleid, nog steeds onder het toezicht van Allan.

"De collectie werd ontworpen in volle lockdownperiode. De hele collectie - van stoffen kiezen tot fittings en de kleinste aanspassingen - alles werd afgetoetst en besproken via Whatsapp!" ​ - Valery Super, founder Moto Moto

De Maasai Shuka collectie is ontworpen voor mensen die op zoek zijn naar unieke stukken met een verhaal. De Maasai Shuka stoffen staan, in lijn met waarden van de Maasai gemeenschap, synoniem voor kracht, warmte, vriendschap en conservatie. De glazen kralen die gebruikt worden in de afwerking zijn gemaakt uit gerecycleerd glas afkomstig uit Ghana.

Moto Moto is van 23 september tot 1 december verkrijgbaar in de Juttu pop-up space. De jurken zijn te koop vanaf €139. Alle beelden kan je hier in hoge resolutie bekijken.

Elke 8 à 12 weken zet Juttu jong opkomend talent in de kijker in de Juttu pop-up space. Op deze manier wil Juttu een platform bieden aan jonge creatieve designers.

Persberichten in je mailbox

Over JUTTU